Variátor ? ( CVT )

Snad každý z nás se někdy zeptal co to vlastně je, ten variátor? Zde se vám pokusíme jednoduše a stručně vysvětlit princip a chod variátoru. Tak se do toho pusťme.

VARIÁTOR  neboli CVT ( Constantly Variable Transmission )

Varoátor je převodovka s plynule proměnným převodovým poměrem. Tedy s plynulou změnou převodového poměru. V pohonu čtyřkolek nahrazuje variátor řetěz  potřebný u běžných typů motocyklů a čtyřkolek pro přenos točivého momentu. Oproti klasické převodovce je variátor méně náročný na údržbu. Variátor, používaný obvykle na skůtrech a čtyřkolkách, je zdokonalenou variantou reevesova převodu.

Funkce:

Při rozjezdu řemen běží na řemenici variátoru na malém průměru a na velkém průměru u řemenice spojky. Tím je nastaven nejnižší možný převodový poměr a nejvyšší kroutící moment. Během zrychlování by měly být otáčky motoru pokud možno stálé a to v oblasti nejvyššího točivého momentu motoru. Variátor mění plynule převodový poměr tak, aby motor běžel v optimálních otáčkách. Po dosažení vyšší rychlosti nastane opačná situace. Řemen běží na velkém průměru řemenice variátoru a na malém průměru u řemenice spojky, která se po rozjezdu odstředivou silou odpojila. Další zrychlování je možné jen zvyšováním otáček motoru.

Válečky, kontrastní pružina:

Zadní část tělesa variátoru tvoří pohyblivá řemenice. Uvnitř tělesa variátoru jsou válečky. Ty se pohybují v pouzdrech s mírným sklonem. Jsou zajištěny krytem, který je umístěn za variátorem, tzn. na vnitřní straně nejblíže k motoru. Při startu jsou válečky v dolní úvrati, nejblíže středu. Pak se celé těleso variátoru roztočí a válečky se odvalují odstředivou silou k okrajům. Tím vzniká tlak na řemenici, která postupně vytlačuje řemen od středu na obvod a tím pádem v zadní části (na řemenici spojky) z obvodu na střed.

Další sílu je potřeba vynaložit na přenos síly z řemene na řemenici. Ta musí být pod dostatečným tlakem, který se zvyšuje sílou vyvinutou variátorem. Tento tlak zajišťuje konstantní pružina mezi spojkovou sestavou a řemenicí. Ještě jednou pro srovnání:  vepředu se díky působení odstředivé sily na válečky stlačuje řemenice, která tlačí řemen ven na obvod zatímco vzadu je obdobný proces zajišťován pružinou umístěnou v tělese spojky.

( válečky se běžným opotřebením opotřebovávají, při výměně válečků je nutné znát stávající váhu válečků a nahradit je stejnými o stejné váze . Pokud by vám nevyhovovala síla nebo svižnost vaší čtyřkolky, je možné válečky vyměnit za válečky s menší nebo větší váhou které vám zapříčiní zmiňovanou sílu nebo svižnost)

                           Jak funguje variátor ? ( video )

logo quadclub negativ

Share